Pissedårlig undervisning kom på alles læber i foråret 2018. Pissedårlig undervisning er langt fra at være et gængs pædagogisk begreb, men det er til gengæld et aktuelt og vigtigt begreb, der forsøger at skærpe bevidstheden om, hvad der skal til for at opnå den gode undervisning.
Se klip fra vores scrapbog:
Lars Qvortrup: 3 spørgsmål til Alexander von Oettingen om “pissedårlig undervisning”
Alexander von Oettingens bog “Pissedårlig Undervisning” er både selvmodsigende, skyldig i misforståelser, og den undsiger en hel profession, nemlig lærerprofessionen, skriver Lars Qvortrup (i Politiken Skoleliv, 9. september 2019, betalingsartikel).
Von Oettingen i svar til Lars Qvortrup: Forskning begår et stort fupnummer
Lars Qvortrup har rejst en kritik af Alexander von Oettingens bog “Pissedårlig undervisning”. Men den evidensforskning, som Qvortrup selv er en del af, bilder os ind, at den kan løse stort set alle problemer. Det er det store fupnummer, skriver von Oettingen i et svar (i Politiken Skoleliv, 10. september 2019, betalingsartikel).
Lars Qvortrup i svar til von Oettingen: Vi kommer længere med forskning end med pissedårlig undervisning
Evidensforskning kan sige, hvad der virker bedst i 90 ud af 100 tilfælde. At bruge den viden i den professionelle praksis er et langt bedre udgangspunkt end det, Alexander von Oettingen foreslår i sin bog – nemlig at vejen til god undervisning er dårlig undervisning, skriver Lars Qvortrup (i Politiken Skoleliv, 10. september 2019, betalingsartikel).
Værsgo’: Skoledebatter på Folkemødet
– bl.a. om ‘Laver vi pissedårlig undervisning for fondsmidler?’ – en paneldebat afholdt af UC SYD på Folkemødet 2019 om, hvad fondsmidler gør ved undervisningen i folkeskolen Folkeskolen.dk, 11. juni 2019).
Ny bog: “Pissedårlig undervisning”
I sin bog ”Pissedårlig undervisning”, som udkom den 5. juni 2019, efterlyser Alexander von Oettingen en realistisk debat, hvor undervisningens skyggesider ikke tabuiseres, fordi de ikke passer til hverken uddannelsesvisioner, lærernes selvforståelse eller ledernes udviklingsstrategier.
Bogen med forord af Knud Romer har på udgivelsesdagen fået fem stjerner i Jyllands-Posten og på Finans.dk, og Thorkild Thejsen siger i sin anmeldelse på folkeskolen.dk, at ”den er – undskyld mig mit tyske – pissegod.” Pissedårlig undervisning er udkommet på Hans Reitzels forlag. Se mere om bogen på forlagets hjemmeside.
Prorektor: Det pædagogiske paradoks – interview med Alexander von Oettingen (Lektionen.dk)
Arne Eggert: Vi skal væk fra den overstyrede skoleledelse (Politiken Skoleliv – betalingsartikel)
“Jeg har leveret pissedårlig undervisning fra 84- til ’86. Fuldstændig systematisk” – sagt af Anders Bondo og refereret i Politiken Skolelivs samling af de bedste citater fra Folkemødet 2018.
Skolelivs store Folkemøde-guide: Inklusion, skolepolitisk topmøde og ‘pissedårlig undervisning’ (Politiken Skoleliv).
Prorektor: Italesæt pissedårlig undervisning (Folkeskolen.dk)
Alle har ret til pissedårlig undervisning (Folkeskolen.dk)
Folkemøde 2018: Pissedårlig undervisning (Blogindlæg af Thomas Aastrup Rømer)
Pissedårlig undervisning 2 – ansvar og fremtid (Blogindlæg af Thomas Aastrup Rømer)
Arrangementer
Tidligere arrangementer
24. april 2019, Skanderborg: Fyraftensmøde med Alexander von Oettingen og Knud Romer – Alle har ret til pissedårlig undervisning!
7. januar 2019, København: Debatmøde om pissedårlig undervisning med Alexander von Oettingen, Knud Romer og Anders Bondo Christensen.
3. oktober 2018, Kolding: Debatmøde om pissedårlig undervisning med Alexander von Oettingen, Knud Romer og Anders Bondo Christensen.